Forslag til en god hjemmetræning

Hjemmetræning handler om vilje og selvdisciplin. Når man er medlem af et fitnesscenter, kan man dog finde en masse motivationsfaktor i, at man betaler et månedligt beløb. For mentaliteten hos mange mennesker er jo, at det er penge lige ud af vinduet, hvis man betaler for et medlemskab i fitness, men at man faktisk aldrig kommer. Derfor er det nemmere at være struktureret omkring træningen i det lokale fitnesscenter, hvor man måske tilmed også har fået anskaffet sig en fast træningspartner. Denne motivationsfaktor skal man ved hjemmetræning derfor finde inde i sig selv. Men når dette er gjort, er der faktisk ikke ret mange flere forhindringer på vejen.

Hav en plan

Når det kommer til god hjemmetræning, er det tit rart at have en form for plan eller et skema. Dette giver automatisk også mere disciplin, hvis man da kan finde ud af at overholde skemaet. Det gode ved et skema er også, at man kan opbygge træningen, så man bliver ved med at udfordre sig selv. Dette kan f.eks. gøres med længere tidsperioder, højere intensitet eller flere gentagelser. Hvis man så bare er tro mod sin plan og får trænet, kan man i det lange løb få opbygget en god hjemmetræning, som man virkelig får noget ud af. Det er dog vigtigt, når man sætter sig ned og laver disse skemaer, at man husker at indsætte nogle hviledage. Det er vigtigt for kroppen at have hviledagen, så kroppen kan nå at restituere. Det slider nemlig mere end det gavner, hvis man træner alle ugens dage.

Det gode ved at lave skemaer over hjemmetræning, er, at man a skræddersy det, så det passer perfekt til det individ, man måtte være. Det er på denne måde nemt at sammensætte et træningsprogram, fordi man kender sin egen krop. Ved at træne derhjemme kan du nemlig træne på dine egne præmisser. Og det kræver altså ikke ret meget at komme i gang. I virkeligheden kan du bare rydde stuegulvet en smule, lægge en måtte ud på gulvet, sætte noget musik på anlægget, og så er det bare med at udføre dine yndlingsøvelser.

Cirkeltræning

Når man laver hjemmetræning, kan det tit være svært at holde en høj intensitet, fordi der ikke på samme måde som i et fitnesscenter nogen, der presser dig. Og hvis man er et af de mennesker, der har svært ved at holde intensiteten, er cirkeltræning en god løsning. Her udfører man f.eks. en øvelse i 30 sekunder, og går så videre til den næste øvelse. Når man er kommet i bedre form, kan man sætte tidsintervallet op til et minut. I cirkeltræning handler det altså ikke om antal gentagelser, men at man har høj intensitet i det tidsinterval, man laver øvelsen. Man kan vælge at have 5 øvelser med, hver gang med laver cirkeltræning, og så kan man selv vælge mellem øvelserne. Man kan f.eks. lave mountain climbers, burpees, armbøjninger, mavebøjninger, squats, lunges, rygbøjninger, planke, osv. Man kan derfor sammensætte øvelserne efter eget ønske, men det er godt at have øvelser med fra forskellige muskelgrupper. Få mere inspiration til gode hjemmeøvelser i denne video.

Skriv kommentar

Required fields are marked *. Your email address will not be published.