Har du hørt om indholdstakserede SMS’er?

Er du en af mange, som ikke kender til betegnelsen indholdstakserede SMS’er? Så skal du læse med her, for det kan have en stor betydning for dig. 

Det fremstår ikke altid lige klart, hvornår en SMS er indholdstakseret eller ikke. Det kan derfor have en stor betydning for dig om den er eller ikke er. Indholdstakserede SMS’er kender de fleste danskere til, men ikke alle kender betegnelsen.

Indholdstakserede SMS’er er en tjeneste som gør, at dine SMS’er vil koste mere end de almindeligvis ville gøre. Dette ses specielt i tilfælde af konkurrencer, indsamlinger til Knæk Cancer eller lignende. Prisen bliver opkrævet på din mobilregning, og derfor bliver det ikke altid opdaget.

Vær opmærksom

Det er vigtigt at være opmærksom på indholdet, når det kommer til indholdstakserede SMS’er. Det skyldes at de ikke altid er i din favør, og derfor trækker flere penge, end du måske havde regnet med. Det er derfor en særlig god ide, at være opmærksom på når du modtager eller vil sende en indholdstakseret SMS, hvad den indeholder. De er nemlig ikke altid lige tydelige i deres forklaringer, og det kræver derfor en nøjagtig beskrivelse. Det er nemlig ikke altid tydeligt hvad det koster for dig at være med i fx en konkurrence. Det kan være du regnede med det var gratis, men at det faktisk kostede dig 150 kr. Det kan derfor variere meget, alt efter i hvilken situation der er tale om, i henhold til den indholdstakserede SMS.

Det har ydermere ingen betydning om du har fri SMS i dit mobilabonnement. Det vil altså stadig koste dig penge, at sende og modtage indholdstakserede SMS’er.

Jeg er blevet opkrævet et beløb, som jeg ikke har været vidende om

Der kan ske den situation, at du har deltataget i en konkurrence, og efterfølgende får tilsendt en utrolig høj mobilregning. Er dette tilfældet er der flere ting du kan gøre.

  1. Det første du kan gøre er naturligvis, at tage kontakt til den udbyder som har sendt dig den indholdstakserede SMS. Du kan her håbe på at de er søde og venlige, og forstår din situation, og derfor gerne vil refundere dit beløb. Du fortæller blot her, hvorfor du mener du ikke er blevet informeret korrekt, og ligeledes om hvad det har kostet dig at deltage.
  2. Det andet du kan gøre, hvis det ovenstående ikke lykkedes som forventet er, at du kan klage til forbrugerklagenævnet. Vælger du denne løsning, skal du dog huske at referer til den service du har anvendt. Det skyldes at de på den måde kan rette fokus mod netop denne, og forklare dem dine rettigheder, vilkår osv. på korrekt vis.

En god ide: En god ide er altid at tage et screenshot, et billede, eller andet dokumentation, af den SMS du får tilsendt, eller af de oplysninger du får inden du sender en indholdstakseret SMS. På den måde har du altid noget dokumentation at falde tilbage på.

Kilde: https://mp.dk/mobilabonnement

Skriv kommentar

Required fields are marked *. Your email address will not be published.