Reklamer forvrænger forbrugeres datapakke-opfattelse

Er du en af de danskere, som for nyligt har skiftet deres mobilabonnement ud for at en endnu større datapakke, uden overhovedet at have brug for det? Så er du ikke den eneste. Flere og flere danskere går ud fra de bruger meget mere i data, end de rent faktisk gør. Det kommer kun teleudbyderne til gode. 

Det kommer nemlig udelukkende teleudbyderne til gode, at du har mere data i dit mobilabonnement end du rent faktisk har brug for. Det viser sig nemlig, at data er noget af det udbyderne tjener flest penge på, af de komponenter vi kan finde i et mobilabonnement.

Sjovt er det derfor, at der ses en stigning i store mobildata-pakker, også meget større end den enkelte reelt har brug for i deres mobilabonnement. Det skyldes sandsynligvis reklameringen for mobilabonnementer, som langt fra altid står parallel med virkeligheden.

For teleselskaberne her hjemme reklamere med tårnhøje data-pakker i vores mobilabonnementer. Der betyder at rigtig mange danskere indirekte går ud fra, at de bruger eller brude bruge langt mere data, end de rent faktisk gør. Teleselskaberne reklamerer med mobilabonnementer, som indeholder helt op imod 100 GB data om måneden. Hvilket er meget langt fra en almindelig forbrugers egentlige forbrug.

Det kniber nemlig for langt de fleste overhovedet at komme op over de fire eller fem GB data om måneden. Der er derfor langt fra brug for så høje mobildata-pakker. Ja mobilpakker med bare 20 GB data er alt for meget til størstedelen af den danske befolkning.

Der er dog set en stigning i brugen af mobildata siden skærmen på mobiltelefonerne blev endnu større. Det betyder nemlig, at langt størstedelen med storskærmede mobiltelefoner, også anvender den i nogen omfang som computer. Surfer du bare på nettet og kigger du på billeder, måske du uploader et billede til Instagram eller facebook endagng imellem? Ja så har dette ingen betydning for din data. Det er film og streaming der tager pladsen. Ser du derfor ofte film fra din mobiltelefon, kan du overveje, at købe dig en større data-pakke, men der skal meget til.

Vil du gerne have et nyt mobilabonnement?

Vil du dog alligevel gerne have et nyt mobilabonnement, er det væsentligt at du først og fremmest tjekker dit mobilforbrug. Dette skal du altid gøre for at sikre dig, at dit mobilabonnement stemmer overens med dit reelle mobilforbrug, heraf også af data.

Den letteste måde hvorpå du kan tjekke dit mobilforbrug, er ved at klikke dig ind på din teleudbyders hjemmeside. Her kan du under fanen ”min side” eller lignende, logge dig ind, og derved tjekke hvilket mobilabonnement du har, og hvordan dit forbrug har set ud de seneste måneder.

Når du har tjekket dit forbrug er det næste skridt, at tjekke mobilabonnement priser på det danske marked. Det kan sagtens være, at priserne er faldet siden du sidst købte et mobilabonnement, og der kan derfor være penge at spare.

Det nemmeste du kan gøre er, at klikke dig ind på prissammenligningssider, så som mobilabonnementpriser.dk, hvor du kan tjekke hele det danske marked på én gang. På den måde finder du lynhurtigt et mobilabonnement der stemmeroverens med dit forbrug.

Skriv kommentar

Required fields are marked *. Your email address will not be published.